-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

سؤالاتي كه در روز قيامت پرسيده مي شود به چه صورت است و آيا از همه به يك شكل سؤال مي شود؟

سؤال در روز قيامت عمومي است. آيه مي فرمايد: از تمام كساني كه پيامبران به سوي آنها فرستاده شدند ، حتما سؤال مي كنيم، هم چنين از پيامبرانشان مي پرسيم كه رسالت خود را چگونه انجام دادند. (1) اما اين كه از همه به يك شكل مي پرسند، اگر مقصود اين باشد كه از همه سؤال مشترك مي پرسند و يا سؤال هاي اختصاصي هم وجود دارد، از رواياتي استفاده مي شود بعضي از سؤالات مشترك است و آن را از همه مي پرسند، مثل پرسش هايي كه در تلقين ميت بيان شده ، يعني دربارة خداوند و پيامبر و دين و قرآن و قبله و امامان ...

در حديثي از پيامبر اكرم آمده : در قيامت هيچ يك از بندگان قدم از قدم بر نمي دارد تا از چهار چيز باز پرسي شود: از عمرش (كه در چه راهي آن را صرف كردي) و از جوانيش ( كه در چه راهي آن را از دست داده اي ) و از مالش ( كه از كجا آورده و در چه راهي مصرف كردي) و از محبت نسبت به خاندان رسالت هم سؤال مي شود. (2)

در روايت ديگر از امام علي (ع) وارد شده : در نعمت هاي حلال دنيوي حساب است و در آن چه از راه حرام به دست آورده عذاب و بازخواست وجود دارد. (3)

باز اميرالمؤمنين (ع) مي فرمايند: تقواي الهي را در مورد بندگان او و سرزمين هاي او رعايت كنيد، زيرا شما دربارة همه چيز حتي در مورد مكان ها و حيوانات نيز مورد پرسش قرار خواهيد گرفت.(4)

پيامبر اكرم مي فرمايند: روز قيامت از تمام نعمت هاي الهي سؤال خواهد شد مثل آنچه در راه خدا به كار رفته باشد.(5)

در روايتي از امام صادق (ع) نقل شده كه انسان ها دربارة سه چيز مورد حساب قرار نخواهند گرفت : 1 - طعامي كه مي خورد، 2 - لباسي كه مي پوشد، 3 - همسر پارسايي كه او را ياري نموده و مانع آلودگي وي به گناه مي شود.(6)

از مجموع رواياتي كه در اين مورد از معصومين (ع) نقل شده استفاده مي شود بعضي از پرسش مشترك است و از تمام مردم سؤال مي شود، ولي بعضي ديگر ويژه است و افراد خاصي مورد بازپرسي قرار مي گيرند، زيرا همة گناهان و معاصي را تمام مردم مرتكب نشده اند ، از اين رو ممكن است گناهي را عده اي انجام داده باشند و ديگران مرتكب چنين تخلفي نشده باشند. هر كس نسبت به گناهاني كه انجام داده است، بازخواست مي شود و مورد بازپرسي قرار مي گيرد.

پي نوشت ها :

1 - آيه 6 سورة اعراف .

2 - بحارالانوار، جلد 7، ص 258.

3 - نهج البلاغه خطبه82.

4 - بحارالانوار ، نهج البلاغه، خطبه 167.

5 - بحارالانوار، ج7، باب 11، ح 23.

6 - همان، ح 10.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.